• SPAR university geeft samen met studenten gas op verduurzaming

Meer focus op ‘Bring Your Own’ bij SPAR university

Studenten en SPAR university slaan de handen in één: als goed begin van het nieuwe jaar zijn zij de verpakkingsmaterialen zoveel mogelijk gaan reduceren. Zo geven zij betekenis aan de eerder opgestelde ‘duurzame kalender’ waarin de ‘Bring Your Own gedachte’ dominant is. 

Refuse: niet meer verpakken

SPAR university ziet kansen voor duurzame procesverbeteringen zoals het niet langer verpakken van dagelijks honderden bake-off producten. Het verpakken van een dergelijk bake-off product, wat binnen 2 uur geconsumeerd moet worden, is een milieubelastend proces wat haaks staat op de gestelde doelen van de eerder opgestelde duurzame kalender. Door de bake-off producten niet meer te verpakken geeft SPAR university gehoor aan studenten, een fanatieke doelgroep die zeer kritisch is op (single use) verpakkingsmaterialen en het algeheel verduurzamen van de campus. Klanten kunnen de bake-off producten vanuit het zelfbedieningsmeubel vanaf nu pakken met een tang, in een herbruikbaar (bio katoenen) of plastic zakje doen en/of het product pakken met een servetje.

Bring Your Own

Door minder verpakkingen aan te bieden wordt de ‘Bring Your Own gedachte’ uitgelokt onder studenten. Klanten worden dus gestimuleerd om zelf verpakkingsmaterialen mee te nemen zoals een waterflesje, een duurzame koffiebeker of een zakje waar je je brood, groenten en fruit in kan doen. Dit soort herbruikbare materialen zoals de Bogo Bottle van Join The Pipe, de duurzame SPAR koffiebeker en de wasbare bio katoenen zak worden verkocht in de winkels. Ook kom je opvallende POS materialen tegen bij SPAR university die dezelfde boodschap overbrengen richting de klant: “Do you really need.. a spork?”, , “Do you really need..a bag?” “Do you really need.. a coffee lid?”. Zo worden klanten met hun eigen gedrag, op een positieve manier, geconfronteerd. 

Het verder uitlokken wordt gedaan door ‘Bring Your Own Dagen’ te organiseren. De eerste keer was op 25 oktober 2019 waarbij de rietjes en spork’s (de bekende single use plastics) niet aanwezig waren in de winkels. Deze zogenaamde ‘verpakkingsloze dagen’ zullen doorgezet worden in 2020 om de bewustwording van klanten op het gebied van verpakkingsmaterialen en duurzaamheid te stimuleren.

Meer blog?
Download onze app
Wat?

Claim APP deals, de Zero Waste Bag
en spaar voor gratis koffie

Download onze app!

Android: Ga naar Download
IOS: Ga naar Download
+